Yhteisöllisistä työvälineistä ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa kunnollinen kokemus on Office 365 ja sieltä Sharepoint jota käytän Outlookin rinnalla. Ilman näitä parikin ryhmätyötä olisi ollut paljon hankalampi toteuttaa.

Samalla kun tätä päivitystä blogiin aloin tehdä niin tutkin Office 365 maailmaa tarkemmin. Tiesinkin että siellä on paljon osioita joita en ole vielä käyttänyt.

Olen käyttänyt Sharepointia tallennuspaikkana, jotta kaikki ryhmän jäsenet voivat tehdä muutoksia asiakirjoihin ja muutokset päivittyvät näppärästi kaikille ryhmän jäsenille.  Pienten alkukangertelujen jälkeen olen päässyt sovellukseen sisään ja saanut siitä paljon hyötyä.

Löysin Office 365 valikosta vielä Planner palikan jota aion hyväksikäyttää jatkossa ryhmätyön aikatauluttamisessa. Ainakin kokeilla.

Power BI ja MS Dynamics tulivat viime keväänä tutuiksi harjoitustehtävissä ja tuntuivat soveltuvan hyvin tarkoitukseensa. Dynamics oli todella järkälemäinen ja tarvitsee kyllä täyden hyödyn saamiseksi taakseen vähän suuremman organisaation ja toiminnot tilauksissa ja asiakkaissa.

Samoin tuli testattua OneNotea ja Swayta, harjoitustöiden yhteydessä. Varsinaisesti omaan käyttöön niistä ei ole minulla ole ollut.

Mutta tällä kokemuksella sanoisin, että Office 365 on luonut monipuolisen ympäristön verkkotyöskentelyyn, ja helpottaa kovastikin tekemistä kouluympäristössä.

Toinen verkkoväline on Moodle –ympäristö, johon saamme ja palautamme tehtävät sekä saamme aineistotiedot. Moodleen olen tutustut aikaisemminkin. Se on käytössä ihan hyvä, mutta kovasti sen käytettävyyteen vaikuttaa millä tavalla asiat sinne julkaistaan. Jokaisella opettajalla on oma tyylinsä ja muutamalle opastaisin mielellään miten asiat olisi luettavuuden kannalta parasta laittaa. Jäsentelyä kaipaisin! 

Sinikka Mickos mainitsee blogissaan digitaalisesta huoltokutsusta kiinteistöhuollossa sekä kotipalvelun käyttämästä mobiilisovelluksesta. Näidenkaltaisten sovellusten uskoisin toimivan meilläkin kun taloyhtiöissä tarvitaan huoltoa, niin asukkaiden olisi mahdollista ottaa yhteyttä isännöitsijään tai kiinteistöhuoltoyritykseen suoraan ilman puhelinyhteyttä.

Puhelimessa vastuu asian ymmärtämisestä jää kuulijalle ja eteenpäin tekijöille  on yritettävä antaa niin selkeä kuva tehtävästä kuin suinkin ja se ei aina onnistu. Samalla kertaa sovelluksessa kutsuntekijä voisi jättää yhteistietonsa ja miten on paikalla tai saako käyttää yleisavainta. Tämä olisi varmasti aivan loistava systeemi meille. Taisipa olla maininta nimestä Tiketti jos oikein ymmärsin. Tutustun asiaan vielä.

Hännisen Harrin Dropbox sovellusvinkkaus menee kokeiluun.